dilluns, 19 de febrer del 2018

L’escolta activa


Escolta activa? Quan parlem de l’escolta activa sempre dic que no passa només per les orelles, escoltar, i les paraules. Cal estar atent als ulls, els gestos, els moviments que acompanyen el moment de comunicació, etc. És una intenció voluntària on l’empatia té un rol important. Escoltar per entendre l’altre no sempre és fàcil. La pràctica ens ajudarà a millora dia a dia. Té a veure amb l’assertivitat i és especialment important tenir domini de vocabulari i de les estratègies de comunicació.
Escolta activa suposa:
1.- Mantenir una posició corporal oberta al diàleg fent veure, amb gestos, que ens interessa el que ens diuen.
2.- Mantenir  el contacte visual, de forma no dominant o intimidadora.
3.- Escoltar sense interrompre. el cos ha d’indicar que efectivament s’escolta, amb el somriure sincer i expressions d’assentiment … No és necessari estar d’acord.
4.- L’escolta ha de ser reflexiva: significa tenir empatia, comprendre els sentiments de qui ens parla. Podem parafrasejar o repetir amb altres paraules el que ens estan dient, fent veure que comprenem. Ajuda a clarificar els missatges i promou l’enteniment mutu. (Ho podem fer internament o explícitament).
5.- Cal tractar de comprendre el punt de vista de qui parla, acceptar les seves opinions, encara que no les compartim.
6.- Eliminar obstacles que frenen la comunicació: crítiques, desqualificacions, exigències, prejudicis, estereotips, ..
7.- Respectar l’espai vital que l’altra persona vol mantenir.
No sempre tenim les condicions necessàries per a comunicar-nos des de l’escolta activa. Cal triar el moment i l’espai oportú. Escoltar els altres parlant amb el company del costat o pensant en el cap de setmana no possibilita l’escolta activa.
Llegim, informem-nos  i millorem la nostra comunicació amb els altres. Planteja-t’ho com a objectiu per a millorar la relació amb els altres i el rendiment acadèmic. Ànims, que tu pots!!


ACTIVITATS:
1. Llegeix aquest text a 2 companys o companyes. Els companys han d’escoltar amb atenció. A continuació els dos companys hauran de reproduir per escrit tot allò que recorden. Després caldrà comprovar la quantitat d’informació que han recordat i fer-se conscients de les estratègies que han posat en marxa per a escoltar i si els ha fallat o no l’escolta activa
El cucut és l’ocell del món que té una manera de viure més divertida i més meravellosa. El cucut és l’alegria i la música del bosc, i el nunci de la primavera; és l’ocell de les cançons i de les rondalles; i les coses que se’n conten arriben a l’alçada d’un campanar. Si els pins i les alzines, i els faigs i els castanyers i els roures, volen un amic de debò, no en trobaran cap de millor que el cucut. […]
El cucut és un ocell bastant grandet, així com una tórtora; d’un pam i mig, més aviat més que menys, i amb una cua molt llarga. La forma del cucut és semblant a la de l’esparver i el falcó, i fins en els colors de la ploma s’hi assembla. És tot d’un color de plom per la banda del coll i l’esquena i el pit; el ventre el té blanquinós, ratllat de gris; i la cua, negrenca amb taquetes blanques. El seu bec és curtet i negre, i les potes menudes i de color groc.   
                                                                          Josep Maria de Sagarra, Els ocells amics
2. Llegeix aquestes paraules a dos companys o companyes, ben a poc a poc. Dóna temps per a què es facen una imatge visual i anar recordant. Els pots ajudar fent tu algun gest per a cada paraula.

acceptació
admiració

afecte
agitació
agressivitat
aïllament
alegria
amabilitat
amistat
amor
angoixa
antipatia
apatia
atracció
avorriment


3. Dibuixa una caseta de conte amb molts detalls. Després descriu-la als companys indicant molt bé on es troba cada detall i com és. Tot seguit els companys o companyes la dibuixen, intentant recordar tots els detalls. En acabar comproveu el resultat.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada