Escolta activa? Quan parlem de
l’escolta activa sempre dic que no passa només per les orelles, escoltar,
i les paraules. Cal estar atent als ulls, els gestos, els moviments que
acompanyen el moment de comunicació, etc. És una intenció voluntària on l’empatia
té un rol important. Escoltar per entendre l’altre no sempre és fàcil. La
pràctica ens ajudarà a millora dia a dia. Té a veure amb l’assertivitat
i és especialment important tenir domini de vocabulari i de les estratègies de
comunicació.
Escolta activa suposa:
1.- Mantenir una posició
corporal oberta al diàleg fent veure, amb gestos, que ens interessa el que
ens diuen.
2.- Mantenir el contacte
visual, de forma no dominant o intimidadora.
3.- Escoltar sense interrompre.
el cos ha d’indicar que efectivament s’escolta, amb el somriure sincer i expressions
d’assentiment … No és necessari estar d’acord.
4.- L’escolta ha de ser reflexiva:
significa tenir empatia, comprendre els sentiments de qui ens parla. Podem parafrasejar
o repetir amb altres paraules el que ens estan dient, fent veure que
comprenem. Ajuda a clarificar els missatges i promou l’enteniment mutu. (Ho
podem fer internament o explícitament).
5.- Cal tractar de comprendre
el punt de vista de qui parla, acceptar les seves opinions, encara que no
les compartim.
6.- Eliminar obstacles que
frenen la comunicació: crítiques, desqualificacions, exigències, prejudicis,
estereotips, ..
7.- Respectar l’espai vital
que l’altra persona vol mantenir.
No sempre tenim les condicions
necessàries per a comunicar-nos des de l’escolta activa. Cal triar el moment i
l’espai oportú. Escoltar els altres parlant amb el company del costat o pensant
en el cap de setmana no possibilita l’escolta activa.
Llegim, informem-nos i
millorem la nostra comunicació amb els altres. Planteja-t’ho com a objectiu per
a millorar la relació amb els altres i el rendiment acadèmic. Ànims, que tu
pots!!
ACTIVITATS:
1. Llegeix aquest text a 2 companys o companyes. Els
companys han d’escoltar amb atenció. A continuació els dos companys hauran de
reproduir per escrit tot allò que recorden. Després caldrà comprovar la
quantitat d’informació que han recordat i fer-se conscients de les estratègies
que han posat en marxa per a escoltar i si els ha fallat o no l’escolta activa
El cucut és l’ocell del món que té una
manera de viure més divertida i més meravellosa. El cucut és l’alegria i la
música del bosc, i el nunci de la primavera; és l’ocell de les cançons i de les
rondalles; i les coses que se’n conten arriben a l’alçada d’un campanar. Si els
pins i les alzines, i els faigs i els castanyers i els roures, volen un amic de
debò, no en trobaran cap de millor que el cucut. […]
El cucut és un ocell bastant grandet, així
com una tórtora; d’un pam i mig, més aviat més que menys, i amb una cua molt
llarga. La forma del cucut és semblant a la de l’esparver i el falcó, i fins en
els colors de la ploma s’hi assembla. És tot d’un color de plom per la banda
del coll i l’esquena i el pit; el ventre el té blanquinós, ratllat de gris; i
la cua, negrenca amb taquetes blanques. El seu bec és curtet i negre, i les
potes menudes i de color groc.
Josep Maria de Sagarra, Els ocells amics
Josep Maria de Sagarra, Els ocells amics
2. Llegeix aquestes paraules a
dos companys o companyes, ben a poc a poc. Dóna temps per a què es facen una
imatge visual i anar recordant. Els pots ajudar fent tu algun gest per a cada
paraula.
acceptació
admiració
afecte
agitació
agressivitat
aïllament
alegria
amabilitat
amistat
amor
angoixa
antipatia
apatia
atracció
avorriment
admiració
afecte
agitació
agressivitat
aïllament
alegria
amabilitat
amistat
amor
angoixa
antipatia
apatia
atracció
avorriment
3. Dibuixa una caseta de conte amb molts detalls. Després descriu-la als companys indicant molt bé on es troba cada detall i com és. Tot seguit els companys o companyes la dibuixen, intentant recordar tots els detalls. En acabar comproveu el resultat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada