dijous, 17 d’octubre del 2019

Subratllar - una bona tècnica d'estudi

EL SUBRATLLAT. EL RESUM. 

OBTENCIÓ DE LES IDEES PRINCIPALS
Què són les idees principals?
Són la informació de més importància dins d'un text.
Per a què serveix detectar-les?
Ens ajuden a comprendre millor el missatge del text i ens faciliten la tasca de elaborar esquemes i resums. Per tant, ens són útils per a estudiar.
Hi ha diferents tècniques per trobar-les amb seguretat. Ara en veuràs unes quantes.
El títol
Normalment, els títols ens donen una pista de quina serà la informació més rellevant d'un text.
1. Llegeix el següent text i una vegada hagis detectat la idea principal que ens vol transmetre, posa-li un títol adient.
..............................................................................................
El tabac és una de les plagues més esteses que hi ha arreu del món. La acceptació i tolerància dels no fumadors, provoca que encara no hi hagi suficient conscienciació del problema per part dels que el consumeixen.
En la actualitat, els governs comencen a limitar els indrets de consum i venda, a més a més de pujar molt el preu, degut a l'alt nombre de morts que es produeixen any darrera any per mor d'aquest nociu hàbit.
Les malalties més comuns pel seu consum són el càncer en qualsevol òrgan de l'aparell respiratori i problemes cardiovasculars. També accelera l'envelliment, incideix sobre el desenvolupament físic i és altament additiu, entre d'altres perjudicis.
Eixamplar una frase
Al voltant d'una idea principal, n'hi poden haver d'altres de menys rellevants. És per això que és tan important destriar el tret o trets fonamentals que ens vol comunicar un text.
2. Observa aquesta frase, és una idea principal. L'hem allargada afegint informacions que no ens interessen tant.
En Conrad s'ha romput la cama.
Aquest matí, en Conrad s'ha romput la cama.
Aquest matí, en Conrad s'ha romput la cama dreta.
Aquest matí, anant a escola, en Conrad s'ha romput la cama dreta quan ha relliscat.
- Podríem, encara, allargar més la frase, afegint altres informacions que tenen relació amb la idea principal, però que per si soles no tenen tanta importància. Què ens importa que en Conrad rellisqui? Hi ha tanta gent que rellisca!
Prova de fer tu el mateix amb les següents oracions:
M'he comprat un rellotge.
.........................................................................................
.........................................................................................
.........................................................................................
.........................................................................................
He de fer els deures.
.........................................................................................
.........................................................................................
.........................................................................................
.........................................................................................
Reducció d'una frase
Per altra banda, també podem fer el procés contrari, que seria extreure la informació que considerem més important dins una frase.
3. Vegem l'exemple:
Han punxat el baló de futbol amb una agulla durant el pati d'avui.
La idea principal seria: Han punxat el baló del futbol.
- Recorda que no sempre les primeres paraules són la idea principal. Fixa't:
Avui han punxat el baló de futbol amb una agulla durant el pati.
- Prova de reduir tu les següents oracions:
Estava pelant patates a la cuina quan s'ha fet un tall al dit amb el ganivet.
.........................................................................................
En aquests moments el telèfon mòbil no li funciona perquè li ha caigut dins un bassiot produït per la pluja del matí.
.........................................................................................
Els exemples
És molt comú trobar-se exemples dins un text. Aquests s'utilitzen per il·lustrar-nos una idea. Hem d'aprendre a distingir entre els exemples i la idea que ens vol transmetre l'autor del text.
4. El següent text conté una idea principal acompanyada de un exemple. Subratlla el que creguis que és la idea principal:
Ahir vaig veure com Fede demanava un bolígraf blau a un company de classe, ja que al seu se li havia acabat la tinta. El seu amic, com que tenia dos, va deixar-li aquell que no emprava. Havia passat un minut, i un altre al·lot va demanar a en Fede un retolador. En Fede es va negar a deixar-li.
Jo, com ho vaig veure tot, vaig renyar a en Fede. De seguida, va deixar el retolador al nin que l’hi havia demanat, però si no hagués estat per la meva intervenció, no li hauria prestat.
No hem de pretendre que els altres facin per nosaltres, allò que nosaltres no feim per ells.
.........................................................................................
.........................................................................................
TEXTOS I ENLLAÇOS PER PRACTICAR
1. EL CALENDARI EGIPCI
El calendari de l'any de 365 dies és una invenció dels egipcis. La raó de controlar el temps estava motivada pels cicles de les collites, que depenien de les crescudes del riu.
El dia que Sirius apareixia en la constel·lació del Ca Major, era el dia de l'Any Nou. Solia ser el 18 de juliol.
A partir d'aquest dia comptaven 365 dies fins a la nova aparició de l'astre a l'any següent, si cada quatre anys es produïa un error d'un dia de més.
L'aparició de l'estrella Sirius indicava que anaven a començar les inundacions ... ".

(De la Prehistòria a les primeres civilitzacions. Edit. Asuri-Santillana).
2. ELS REIS CATÒLICS.
Quan, d'amagat del rei Enric IV de Castella, Ferran i Isabel es van casar a Valladolid, pel mes d'octubre de 1469, van iniciar una aventura política molt important per al futur dels regnes d'Aragó i Castella. Eren molt joves: ell, que era fill del rei d'Aragó, tenia tot just disset anys i ella, que era germana del rei de Castella, divuit. Eren, a més, parents, tots dos pertanyien a la família dels Trastàmara.

Per què es van casar en secret? Perquè el rei Enric IV no desitjava aquest matrimoni. A Castella les coses estaven molt complicades. El rei Enric era un personatge feble, no va tenir mai prou força per imposar-se a l'alta noblesa. Un any abans va arribar fins i tot a acceptar la seva germana Isabel com hereva del tron, perjudicant els drets de la seva filla, anomenada "la Beltraneja".
Aquest matrimoni, doncs, amb l'hereu de la Corona d'Aragó donava més força a les pretensions d'Isabel. I les coses es van precipitar seguida. Quan Enric IV va morir va reconèixer a Joana com a filla legítima i hereva del tron​​. Isabel, que residia a Segòvia, es va proclamar reina quan va tenir notícies de la mort del seu germà. Els nobles es van dividir en dos bàndols: era la guerra civil [...]
3. El subratllat es pot complementar amb les anotacions al marge. La tècnica de les anotacions consisteix a escriure al costat de cada paràgraf les paraules-clau que sintetitzen el seu sentit. Si combines les dues tècniques, segur que captes molt millor les idees i seràs capaç de retenir-les més fàcilment.
1ra. idea:
nens japonesos més desenvolupats
2na. idea:
directors d'orquestra amb cossos
en forma
3ra. idea:
característiques del moviment

Enumeració d'elements:
pensament, sentiments, moviment
 

Els nens japonesos tenen cossos infinitament més desenvolupats que els nens occidentals. Des de l'edat de dos anys, un nen japonès aprèn a asseure d'una manera perfectament equilibrat, entre els dos i els tres anys, el nen comença a inclinar-se regularment, el que constitueix un exercici fantàstic per al cos. (...)

 A Occident, entre les escasses persones que a l'edat de vuitanta anys tenen cossos perfectament desenvolupats i en forma s'expliquen els directors d'orquestra. Durant tota la seva vida, un director d'orquestra realitza moviments sense considerar com a exercici, que comencen per inclinar el tors. Igual que als japonesos, li cal un estómac dur perquè el cos pugui executar uns moviments particularment expressius.
No es tracta de moviments de acròbata ni de gimnasta, que parteixen d'una tensió, sinó de moviments en els que l'emoció i la precisió de pensament estan entrellaçades.
El director d'orquestra necessita aquesta precisió de pensament per seguir cada detall de la partitura, en tant que els seus sentiments donen qualitat a la música, i el seu cos, en moviment constant, és l'instrument per mitjà del qual es comunica amb els intèrprets.
 
Peter Brook. La porta oberta. Alba Editorial.
ENLLAÇOS


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada